søndag 12. januar 2014

Sybøker for nybegynnere

Det er mange som lurer på hvor de skal begynne når de starter å sy. Hvilke mønster, stoffer og symaskiner trenger man egentlig. Det er vel litt individuelt og finnes ingen oppskrift på hva som er rett og galt.
 Boka "sy myke barneklær" har mange enkle mønstre som jeg selv gjerne skulle hatt når jeg startet. Denne har mønster til klær av fleece, som er ett enkelt stoff å sy i og man trenger ikke noe mere enn en vanlig symaskin.

Denne boka er en av de første mine bøker og er vel mest for vevd bomull, noe som er enklere å sy i om du ikke har overlock eller babylock som meg. 

Sybloggernes bøker "made by me" og "handmade" har også mange fine mønster for både liten og stor, både til bomulls jerseystoffer(elastisk stoff) og vevdbomull(fast stoff).

Meedom(forfatternes navn) bøkene har også mange fine enkle grunnmønster og kan være en grei nybegynner bok. Selv syns jeg enkelte av mønstrene er veldig brede og har ikke sydd så mye fra disse. Skulle hatt disse bøkerne litt tidligere, siden jeg nå syns mønstrene blir litt for enkle.

Boka jeg syr fra nå om dagen er denne: 

Noen mener at dette ikke er boka for helt ferske syere og jeg kan vel tildels være enig, men der er også enkle mønstre man kan sy som nybegynner også. Det er også en del forklaringer foran i boken som jeg har satt stor pris på.  Selv har jeg aldri vært flink til å lese syskoler og beskrivelser i bøker, men skjønner at det kan være lurt. Jeg er mere sånn som prøver først og leser bruksanvisning etterpå om noe gikk galt. 

Denne boka var jeg så heldig å få, men har ikke fått prøvd meg på ennå, så om den passer til nybegynnere vet jeg ikke helt. Men den er full av fargerike og morsomme mønster:

Ett lurt tips kan være å dra på biblioteket og låne bøker der. Har de ikke den boken du tenkte deg der, så kan de helt sikkert bestille den inn til deg. Her har de iallfall vært veldig behjelpelig når det kommer til akkurat det. 

Til slutt, min absolutte favoritt og disse bladene har jeg sydd fra helt siden jeg begynte å sy for 2 1/2 år siden. Dette var mitt første blad, som har mange gode mønster:
(trykk på bildet så kan du se innholdet)

Det som er så fint med Ottobre er at du kan gå inn på nettsiden deres og bla i alle bladene og bestille tidliger nummer.
Det finnes også "løs" mønstre man kan kjøpe fra b.l.a Onion, Minikrea og Stoff og stil.

Lykke til med syingen! 







1 kommentar:

  1. Hei. Du har vel ikke "sy myke barneklær" boken og kunne solgt den? Hilsen Sandra

    SvarSlett